Powered by Blogger.

Hot News

Popular News [ View all Popular News ]

Latest Updates

Friday, January 27, 2012

Fenomena Aurora

0 comments


Hamburan partikel bertenaga tinggi (Coronal Mass Ejection) dari gelombang ribut matahari selasa lalu telah menghasilkan pemandangan yang mengkagumkan di langit di sebahagian besar kawasan di hemisfera utara. Gelombang elektromagnetik yang menembusi atmosfera telah menghasilkan fenomena cahaya berwarna-warni yang dikenali sebagai Aurora Borealis atau Northern Lights. Sesetengah saintis memanggilnya "aurora kutub" atau "aurora polaris".

John Mason, seorang ahli astronomi dari Britain berkata “ia merupakan satu pemandangan yang unik, indah dan mengkagumkan. Saya melihat aurora pertama kali 40 tahun yang lalu dan kali ini adalah yang paling cantik pernah saya saksikan” kata beliau di atas dek kapal MS Midnatsol di utara Norway.
Pemandu pelancong di Jukkasjarvi, Sweden, Andreas Hermansson menyatakan bahawa aurora kali ini merupakan yang terbesar pernah dilihatnya sejak enam tahun yang lalu. Beliau membawa rombongan pelancong menaiki bas untuk menikmati cahaya aurora yang berwarna kehijauan menari-nari di langit pada petang hari selasa selama lebih kurang satu jam.



Fenomena aurora yang terjadi kali ini juga dilaporkan boleh dilihat di negara-negara yang lebih jauh ke Selatan Eropah seperti Ireland dan Britain sebelum partikel-partikel dari ribut matahari sampai ke atmosfera bumi. Walaubagaimanapun menurut Doug Biesecker dari U.S National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA), cahaya tersebut mungkin datangnya dari angin matahari yang membawa gelombang bertenaga elektrik dan bukan partikel-partikel yang tercetus dari gelombang matahari.

Aurora Borealis yang terhasil kali ini berpunca dari aktiviti matahari yang dikenali sebagai ribut matahari (solar flares) pada titik matahari (sunspot) 1402, pada hari Isnin 24/2/2012). Ledakan ini adalah yang paling kuat pernah direkodkan sejak tahun 2005 dan termasuk dalamkategori M-9. Kategori ini hampir mencecah tahap paling tinggi yang dikenali sebagai X-Extreme. Akibat dari letusan matahari ini, partikel-partikel bertenaga tinggi terbebas dan menghamburkan Jisim Korona (Coronal Mass Ejection) yang bergerak dengan halaju tinggi kira-kira 2.200 kilometer persaat. Ribut matahari sentiasa diawasi kerana ia mampu membawa kerosakan pada satelit dan sistem telekomunikasi.

Sumber : BBC.


Monday, January 16, 2012

Angah...

0 comments
Angah...
Saat ni aku kat Hospital Tuanku Jaafar, Seremban. Tunggu angah yang dimasukkan ke wad kerana darah tinggi...masuk hari ke 4 hari ni.

Tak turun-turun lagi bacaan darah angah...kenapa tah. Mesti dia risau tentang keje yang menanti kat sekolah...sedih sebab hari-hari kita orang datang tengok dia kat wad...

Aku asyik suruh dia tido je...

Teringat masa jaga mak kat hospital tahun 2003 dulu..betul ke tak tahun tu...lupa dah...setahun berulang-alik dari hospital...tido kat hospital dah mmg lah...pagi-pagi terus dari hospital ke sekolah...

Baik dapat GB (Ckgu Jasminah) yang perihatin tentang kebajikan staff...terima kasih cikgu. Dah hampir lapan tahun mak tak ada. yang ada cuma kenangan je...setiap kali berkumpul dengan adik, andak...tak puas-puas cerita pasal mak...abah

Saat ni tak boleh nak teruskan apa yang aku nak cerita...sedih sangat...semoga angah cepat sembuh macam sedia kala...insyaallah

Monday, January 2, 2012

Kerana enggan melacur...

0 comments

MANGSA DERA...keadaan Sahar ketika dia diselamatkan dari rumah keluarga mentuanya.


KABUL: Seorang remaja teruk didera, dibelasah dan dikurung dalam tandas oleh keluarga suaminya selama lima bulan kerana enggan menjadi pelacur.

Ketika diselamatkan dari sebuah rumah di wilayah Baghlan minggu lalu, Sahar Gul, 15, dilaporkan berada dalam keadaan kritikal.


Media semalam melaporkan, Sahar bernasib baik kerana jiran terdengar dia menangis dan mengerang kesakitan di rumah berkenaan.

Menurut polis, keluarga ipar Sahar mencabut kuku dan rambut mangsa, selain menguncinya dalam tandas gelap bilik bawah tanah selama lima bulan.


Sepanjang tempoh itu, kata polis, Sahar hanya diberikan sedikit makanan dan minuman.


Untuk menambah seksaan, Sahar juga dicucuh dengan puntung rokok serta mengepit dagingnya dengan playar.

Walaupun terlalu lemah, Sahar mampu menceritakan pengalamannya kepada media.

Pemeriksaan kesihatan menunjukkan, mangsa mengalami kecederaan fizikal dan mental, serta memerlukan beberapa minggu untuk pulih.


Pegawai kerajaan di Baghlan, Rahima Zafiri, berkata Sahar berasal dari wilayah Badakhshan dan baru kahwin tujuh bulan lalu.


“Dia dipaksa keluarga suaminya menjadi pelacur untuk mendapat wang,” katanya.


Walaupun dirawat di hospital di Kabul, Sahar mungkin terpaksa dipindahkan ke India untuk rawatan lanjut.


Menteri Kesihatan, Suraya Dalil, berkata Sahar adalah satu daripada kes paling serius berlaku terhadap wanita Afghanistan.


Sementara itu, polis Baghlan berkata, ibu mentua dan ipar Sahar berjaya ditahan, manakala suami dan bapa mentuanya sempat melarikan diri. - DM

Sumber : Harian Metro


Thursday, December 1, 2011

Masukkan anak dalam mesin basuh

0 comments
PARIS: Seorang kanak-kanak lelaki berusia tiga tahun maut selepas bapanya memasukkannya ke mesin basuh dan menghidupkan suisnya sebagai hukuman.

Christophe Champenois, 33, dituduh mengikat tubuh kanak-kanak itu, Bastien yang telanjang bulat dan dimasukkan ke mesin basuh di kediaman keluarga terbabit dekat Paris. Champenois dikatakan ingin menghukum kanak-kanak itu selepas dia membuang lukisan rakan sekelasnya ke mangkuk tandas. Ibu Bastien, Charlene, 25, mengeluarkan anak lelakinya dan mendukung tubuh mangsa yang terkulai sebelum berkejar ke rumah jiran sambil memberitahu anak lelakinya itu jatuh tangga.

Pasangan itu tetap mengatakan Bastien mengalami kemalangan dan jatuh tangga.

Bagaimanapun, anak perempuan pasangan itu yang berusia lima tahun mendedahkan adik lelakinya dikunci dalam mesin basuh dan ia bukan kali pertama berlaku.

Kadangkala dia dikunci dalam almari pakaian selama dua jam. - Harian Metro

Ibu mati ditembak anak...

0 comments
OHIO (Amerika Syarikat): Seorang kanak-kanak lelaki berusia 10 tahun ditahan selepas dia memberitahu jiran yang dia sudah menembak ibunya hingga mati.

Deborah McVay, 46, ditemui mati selepas cedera akibat satu das tembakan di kepalanya Ahad lalu di Big Prairie di pertengahan jalan antara Cleveland dan Columbus di Ohio. Menurut polis, anggota paramedik menemui Deborah tertiarap di atas lantai di ruang tamu kediamannya. Dia disahkan mati di tempat kejadian dan dipercayai peluru ditembak daripada pistol .22 kaliber.

Pihak berkuasa bergegas ke kediaman wanita itu selepas seorang jiran menghubungi polis memberitahu anak Deborah menemuinya dan mengatakan dia baru menembak ibunya. Anak lelakinya itu kini ditahan di Pusat Tahanan Juvana Daerah Richland dan akan tampil di mahkamah tengah hari ini.

Menurut pihak berkuasa, kanak-kanak yang dirahsiakan identitinya itu mempunyai sejarah masalah tingkah laku. - Agensi

Sunday, October 23, 2011

Celebration of old age...

0 comments

These guys stand that neat little theory triumphantly on its head. Here we have Fauja Singh, 98, Armuc SIngh, 79, Karnail Singh, 80 and Ajit Singh, 79, just about to compete in this year’s Edinburgh marathon. Says Fauja: “Elderly people are a little like children. They like attention.”


TORONTO – The amazing, blazing Sikh Fauja Singh is still defying his 100-year age and this past weekend became the oldest person to complete a full-distance marathon when he finished the race in Toronto on Sunday.

The UK-based Fauja Singh earned a spot in the Guinness World Book of Records for his accomplishment.

It took Singh more than eight hours to cross the finish line, more than six hours after Kenya’s Kenneth Mungara won the event for the fourth straight year and he was the last competitor to complete the course.

But his time wasn’t nearly as remarkable as the accomplishment.

Event workers dismantled the barricades along the finish line and took down sponsor banners even as Singh made his way up the final few hundred yards of the race.

Family, friends and supporters greeted Singh when he finished the race.

“Beating his original prediction, he’s overjoyed,” said coach and translator Harmander Singh. “Earlier, just before we came around the (final) corner, he said, ‘Achieving this will be like getting married again.’

“He’s absolutely overjoyed, he’s achieved his life-long wish.”

Conservative MP Parm Gill, MP (Brampton-Springdale) recognize the incredible Fauja Singh in the House of Commons on Monday, saying the centenarian runner broke nine world age group records this past week in Toronto.

Article source : The link paper

Menantu hantu...

0 comments

MELAKA – Seorang warga emas yang cacat penglihatan patah kaki kanan akibat dipijak menantunya dalam pertengkaran di Kampung Morten di sini baru-baru ini.

Pada kejadian pukul 3.30 petang 10 Oktober lalu itu, Ibrahim Omar, 65, yang menetap di rumah anak keduanya, Jamilah, 46, di Kampung Pengkalan Rama Pantai, pergi ke rumah pusakanya di Kampung Morten untuk mengambil baju.

“Tiba di rumah itu, isteri saya, Arah Mahmud, 64, menghalau saya dari rumah tersebut sehingga berlaku pertengkaran di antara kami berdua.

“Pertengkaran itu semakin teruk apabila menantu saya yang berusia 38 tahun dan tinggal di rumah itu masuk campur,” katanya ketika ditemui di Kampung Pengkalan Rama Pantai di sini semalam.

Ibrahim berkata, menantunya itu tiba-tiba bertindak ganas lalu memukulnya dari belakang.

“Dia menghumban saya ke luar rumah sebelum memijak kaki kanan saya dengan kuat sehingga patah,” katanya.

Menurut Ibrahim, jirannya yang menyaksikan kejadian itu terus menghubungi Jamilah yang kemudian datang untuk membawa Ibrahim pulang.

Katanya, pada malam selepas kejadian, kakinya berasa sakit dan beliau terus ke Hospital Melaka untuk menjalani pemeriksaan.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Followers

Top News Today

TInggalkan pesanan anda disini...